Üniversite Öğrencilerinde Özsaygı Düzeyleri ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişki
Künye
Ayaz E, Doğan O. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ÖZSAYGI DÜZEYLERİ VE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ ARASINDAKİ İLİŞKİ. ATLJM. 2023;2(6):30-41.Özet
Amaç: Bu çalışmada gençlerin/ergenlerin psikolojik iyi oluşları üzerinde büyük etkisi bulunan öz saygı
düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma İstanbul’da bir vakıf üniversitesi öğrencilerinde gönüllülük esasına göre
yapılmıştır. Çalışmada Kişisel Bilgi Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği
kullanılmış ve toplam 401 öğrencinin verisi değerlendirilmiştir. Araştırma hipotezi doğrusal regresyon
analizi aracılığıyla test edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen sonuçlar ANOVA, student-t testi, F testi, Tukey testi ve regresyon analizi kullanılarak
değerlendirilmiştir. Özsaygı algısında cinsiyet, fakülte ve sınıflara göre; psikolojik iyi oluş algısında yaş
grupları ve fakülteye göre istatistiksel yönden anlamlı farklılık bulunmuştur. Ek olarak öğrencilerin özsaygı
düzeyinin psikolojik iyi oluşlarını olumlu yönde etkilediği bulunmuştur (R2=0,469).
Tartışma: Özsaygı ve psikolojik iyi oluşu çeşitli demografik değişkenler etkilemektedir. Öğrencilerin
sağlığını, mutluluğunu, uyumunu ve başarısını etkileyen bu değişkenlerin ele alınması önemlidir. Aim: In this study, it was aimed to examine the self-esteem levels of young people/adolescents, which
have a great impact on their psychological well-being.
Materials and Methods: The research was carried out on a voluntary basis among the students of a
foundation university in Istanbul. In the study, Personal Information Form, Rosenberg Self-Esteem
Scale, Psychological Well-Being Scale were used and 401 students’ data were evaluated. The research
hypothesis was tested through linear regression analysis.
Findings: Obtained results were evaluated using ANOVA, student-t test, F test, Tukey test and regression
analysis. It has been found that gender, faculty, class level affect self-esteem as statistically significant;
and age groups, faculty affect psychological well-being as statistically significant. Additionally, the
students’ self-esteem level affects their perceptions of psychological well-being positively. (R2=0,469).
Discussion: Various demographic variables affect both self-esteem level and psychological well-being.
To deal these variables is important because they affect the students’ health, happiness, harmony, and
success.