Tam Katılımlı Sanal Gerçekliğin Rehabilitasyon Kullanımının İncelenmesi
Künye
İldiz MK, Bahadır Ağce Z. TAM KATILIMLI SANAL GERÇEKLİĞİN REHABİLİTASYONDAKİ KULLANIMININ İNCELENMESİ. ATLJM. 2022;1(3):19-2.Özet
Sanal gerçekliğin tanımı günümüze gelene kadar birçok değişime uğramıştır. Bu değişimin temel sebebi sanal gerçekliğin kullanım önceliğinin devamlı değişmesidir. Sanal gerçeklik (SG) kaskı tipi teknolojileri (KT) (Virtual reality–head mount display/KT) geçtiğimiz yıllarda tekrardan karşımıza çıkan popüler bir
market ürünüdür. Bu popülerlik bazı teknoloji firmalarının sanal gerçeklik teknolojisine yatırım yapması
ve tüketicinin ilgisini ve isteklerini dikkate almasından kaynaklanmaktadır. Bu cihazlardan gelişmişi olan
kask tipi sanal gerçeklik teknolojileri, en derin gerçekliğe sahip SG teknolojisini temsil etmektedir. Sağlık
alanında kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri rehabilitasyon için özelleştirilmiş sistemler olarak kategorilendirilebilir. SG, nörolojik rehabilitasyonda hastaların fonksiyonel yeteneklerini geliştirebilen, hedefe yönelik görevler ve tekrar gibi çeşitli özellikler sunan yeni ve etkili terapötik araçlarla alternatif rehabilitasyon
programları sunar. Egzersiz için sanal gerçeklik ortamlarının kullanımının, yaşlı yetişkinlerde egzersiz davranışını artırma potansiyeline sahip olduğu son zamanlarda önerilen sanal gerçeklik etkilerindendir. Sanal
gerçeklik teknolojisi gün geçtikçe gelişen ve kullanılabilirliği artan bir teknolojidir. Yapılan araştırmalar da
göstermektedir ki kullanımı arttıkça sanal gerçekliğin kullanımına yönelik problemler ve avantajlar artmaktadır. Bu yüzden kullanılabilirliği arttıkça sınırlarının tanımlanması ve standardize bir uygulama şablonunun oluşturulması oldukça zaman alacaktır. Hem katılımcının hem de fiziksel çevrenin özel koşullarına
uyum sağlayan bir sanal gerçeklik teknolojisinin sağlanması için teknolojik donanımların gelişmesi ve bu
özel koşullara uyum sağlayabilir hale gelmesi gerekmektedir.
Rehabilitasyon alanında kullanılacak sanal gerçeklik sistemlerinin özellikle terapötik amaçla üretilen ciddi
oyunların tasarımının artması ve artan bu yazılımların çeşitliliğinin artması gerekmektedir. Bu etkili çalışma için multidisipliner sanal gerçeklik uygulamaları tasarım imkanlarının artırılması gerekmektedir. Sanal
gerçeklik teknolojilerinden olan kask timi tam katılımlı sağlayan sanal gerçeklik sistemleri (KT-SG) eski
sanal gerçeklik platformlarına göre daha çok kullanılmakta ve daha geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşmaktadır. Bu erişilebilirlik kask tipi sanal gerçeklik sistemlerinin klinik araştırmalarda yıl geçtikçe daha büyük
bir vizyona sahip olduğu görülmektedir. The definition of virtual reality has undergone many changes until today. The main reason for this change is
the constant change in the priority of use of virtual reality. Virtual reality (VR) head mount display type technologies (HMD) (Virtual reality – head mount display / HMD) is a popular market product that has appeared
again in recent years. This popularity is due to the fact that some technology companies invest in virtual
reality technology and take into account the interests and wishes of the consumer. Head Mount Display-type virtual reality technologies, which are developed from these devices, represent VR technology with the
deepest reality. Virtual reality technologies used in the field of health can be categorized as customized
systems for rehabilitation. SG offers alternative rehabilitation programs with new and effective therapeutic
tools that can improve the functional abilities of patients in neurological rehabilitation, offering a variety of
features such as goal-directed tasks and repetition. One of the recently suggested virtual reality effects is
that the use of virtual reality environments for exercise has the potential to increase exercise behavior in
older adults. Virtual reality technology is a technology that is developing day by day and its usability is increasing. Studies Show that as its use increases, the problems and advantages of using virtual reality increase.
Therefore, as its usability increases, it will take a lot of time to define its limits and create a standardized
application template. In order to provide a virtual reality technology that adapts to the special conditions of
both the participant and the physical environment, technological equipment needs to be developed and become adaptable to these special conditions. It is necessary to increase the design of virtual reality systems
to be used in the field of rehabilitation, especially for serious games produced for therapeutic purposes, and
to increase the diversity of these increasing software. For this effective study, it is necessary to increase the
design possibilities of multidisciplinary virtual reality applications. Virtual reality systems (HMD-VR), which is
one of the virtual reality technologies with full participation of the helmet team, are used more than the old
virtual reality platforms and reach a wider user base. These accessibility helmet type virtual reality systems
seem to have a greater vision in clinical research year by year.