Perinatolojide Sağlık Eğitimi: Gelişen ve Değişen Dinamikler
Künye
Aksoy Ö, Yiğit F, Yurtsev E. PERİNATOLOJİDE SAĞLIK EĞİTİMİ: GELİŞEN VE DEĞİŞEN DİNAMİKLER. ATLJM. 2022;1(3):6-18.Özet
Sağlık eğitimi geniş anlamıyla bireylerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları oluşturmak için verilen ve amaca yönelik öğrenme eğitimlerini kapsayan bir süreçtir. Sağlık eğitiminin iyi bir şekilde yürütülebilmesi için
planlama, uygulama ve değerlendirme basamaklarına hâkim olmak gerekmektedir. Sağlık eğitiminde
engellerin bilinmesi, önümüze çıkabilecek engellere karşı hazırlıklı olmak ve süreci yönetme konusunda
yardımcı olmaktadır. Günümüzde artan teknoloji kullanımı ve özellikle yapay zekâ alanındaki çalışmalar
sağlık eğitiminde de yerini almaya başlamıştır. Perinatolojide sağlık eğitimi kapsamında, simulasyon uygulamaları ve sanal gerçeklik, yapay zekâ yardımıyla üstün bir öğrenme ortamı geliştirmektedir. Aynı zamanda, hasta eğitim programları da artık bu teknolojiler üzerinden yürütülmektedir. Ülkemizde, klasik
öğrenme modelleri yaygın olarak kullanılmaktadır. Gebe eğitimleri ve değerlendirilmesiyle ilgili çalışmalar
ülkemizde sınırlıdır. Türkiye’de riskli gebelik eğitimi ile ilgili literatürde bir araştırmaya veya derlemeye rastlanmamıştır. Bu derlemenin amacı sağlık eğitiminin temelleri doğrultusunda hem öğrenci eğitimini hem
de hasta eğitimini perinatoloji çerçevesinde açıklamaktır. Health education is a process that encompasses given and goal-oriented learning trainings in order to create
healthy lifestyle behaviors in individuals. In order to carry out health education in a good way, planning,
implementation and evaluation steps should be understood. Knowing the obstacles in health education
helps us to be prepared for the obstacles and to manage the process. Nowadays, the increasing use of
technology and especially in the field of artificial intelligence began to take its place in health education.
Within the scope of health education in perinatology, simulation applications and virtual reality develop a
superior learning environment with the help of artificial intelligence. At the same time, patient education
programs are now carried out through these technologies. In our country, classical learning models are
widely used. Researches related to pregnant education and evaluation are limited in our country. There is
no research or review in the literature on risky pregnancy education in Turkey. The aim of this review is to
explain both student education and patient education within the framework of perinatology in line with the
foundations of health education.