Fonolojik farkındalık becerilerinin ve görsel uzamsal algının matematik performansına etkisi
Abstract
Matematiksel yeterlilik, günlük hayatta önemli bir yere sahiptir. Sözel sayı becerileri sayı bilgisinin gelişmesini sağlayarak matematiksel becerilerin temelini oluşturur. Matematiksel işlemler fonolojik becerilerin ve sayı sözcüklerinin kullanımını içeren saymaya dayalı bir beceridir. Fonolojik farkındalık, bir üst dil becerisidir ve dilin ses yapısının analiz edilmesini sağlamaktadır. Sözel sayı becerileri, fonolojik farkındalık becerilerinden ve görsel-uzamsal süreçlerden etkilenmektedir. Görsel uzamsal beceriler matematiksel işlem öğrenme için gereklidir. Bu çalışmada 7;0–8;11 yaş aralığında normal gelişim gösteren 40 katılımcının fonolojik farkındalık becerilerinin ve görsel uzamsal algı performanslarının matematiksel performansa etkisi incelenmiştir. Örneklem büyüklüğü hesabı için G*Power 3.1.9.4 paket programı ve Regresyon Testi çözümlenmesi kullanılmıştır. Çocukların fonolojik farkındalık düzeyleri ile matematiksel performansları arasında orta düzeyde pozitif ilişki görülmüştür (r=0,370; p=0,019). Katılımcılara WISC-R Zeka Testi, Türkçe Okul Çağı Dil Gelişimi Testi (TODİL), Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi, Fonolojik Farkındalık Testi ve rutin olmayan matematiksel problemler uygulanmıştır. Çocukların TODİL konuşma bileşke performansı ile matematiksel performansları arasında orta düzeyde pozitif ilişki görülmüştür (p=0,049, r=0,313). Analiz sonuçlarına göre, fonolojik farkındalık (β=0,34, p<0,05) ve TODİL konuşma bileşke performansı (β=0,29, p<0,05) matematiksel performans üzerinde pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahiptir. Fonolojik farkındalık becerilerinin ve Türkçe Okul Çağı Dil Gelişim Testi konuşma bileşke performansının matematiksel performans üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu ve gelişimsel görsel algının matematik performansı üzerinde etki etmediği sonucuna ulaşılmıştır. Mathematical competence holds a significant place in daily life. Verbal number skills facilitate the development of numerical knowledge, forming the foundation of mathematical skills. Mathematical operations are counting-based skills involving the use of phonological skills and number words. Phonological awareness is a metalinguistic skill that enables the analysis of the sound structure of language. Verbal number skills are influenced by phonological awareness skills and visual-spatial processes. Visual-spatial skills are essential for learning mathematical operations. This study examined the effects of phonological awareness skills and visual-spatial perception performances on the mathematical performance of 40 normally developing participants aged 7;0–8;11. The sample size was calculated using the G*Power 3.1.9.4 software package and Regression Test analysis. A moderate positive correlation was found between children's phonological awareness levels and their mathematical performance (r=0.370; p=0.019). Participants were administered the WISC-R Intelligence Test, Test of Language Development-Primary: Fourth Edition (TOLD-P4), Frostig Developmental Visual Perception Test, Phonological Awareness Test, and non-routine mathematical problems. A moderate positive correlation was observed between children's TOLD-P4 speech composite performance and their mathematical performance (p=0.049, r=0.313). According to the analysis results, phonological awareness (β=0.34, p<0.05) and TOLD-4 speech composite performance (β=0.29, p<0.05) had a positive and statistically significant effect on mathematical performance. The study concluded that phonological awareness skills and the Test of Language Development-Primary: Fourth Edition speaking composite performance had a significant effect on mathematical performance, whereas developmental visual perception did not have an effect on mathematical performance.

















