Simülasyona dayalı doğum yönetimi eğitiminin ebelik öğrencilerinin klinik uygulama tutumlarına ve öz yeterliliğine etkisi / The effect of simulation-based birth management education on midwifery students' clinical practice attitudes and self-efficacy
Citation
Sula, N. (2025). Simülasyona Dayalı Doğum Yönetimi Eğitiminin Ebelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Tutumlarına ve Öz Yeterliliğine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı, İstanbul.Abstract
Ebelik eğitiminde simülasyona dayalı eğitim, öğrencilerin klinik uygulama becerilerinin
gelişimi, klinik uygulamaya aktif katılımı ve öğrencilerin özgüven kazanmasını desteklemesi
açısından önemlidir. Farklı doğum yönetimi eğitimi alan öğrencilerin klinik uygulama tutumları
ve öz yeterliliklerinin belirlenip karşılaştırılmasını yapmak amacıyla planlanan bu araştırma
tanımlayıcı-karşılaştırmalı kesitsel tasarımdadır. İki vakıf üniversitesi Ebelik Bölümü
öğrencilerinden Ocak- Mayıs 2024 tarihleri arasında araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan
öğrenciler (n=104) araştırmaya dahil edilmiştir. Doğum yönetiminde simülasyona dayalı eğitim
alan öğrenciler deney grubunu oluştururken, simülasyona dayalı eğitim almayan grup kontrol
grubunu oluşturmaktadır. Deney grubundaki öğrenciler araştırmacının da uygulamalı derslere
katılımı ile 14 haftalık simülasyona dayalı doğum yönetimi dersi alırken; kontrol grubu beceri
laboratuvarında maket ve malzemeler ile eğitim almıştır. Veriler Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu,
Klinik Uygulama Değerlendirme Formu, Klinik Uygulamalara Yönelik Tutum Ölçeği ve Öz
Etkililik-Yeterlik Ölçeği ile toplanmış, uygun istatistik yöntemi ile değerlendirilmiştir.
Çalışmamızın sonucunda simülasyona dayalı doğum yönetimi alan öğrencilerin klinik
uygulamada kendilerini daha yeterli hissettikleri (t=1.690; p<.001) belirlenmiştir. Klinik
uygulamaya yönelik tutum ve öz etkililik-yeterliliklerinin benzer özellik gösterdiği saptanmıştır
(p>.05). Öğrencilerin klinik uygulamaya yönelik tutumları ve öz yeterlilikleri arasında pozitif
yönlü orta seviyede bir ilişki olduğu bulunmuştur (p<.05).