Müzisyenlerde temporal işitsel işlemleme becerilerinin ve odyolojik bulguların konuşma sesinin akustik özelliklerine etkisi The effect of temporal auditory processing skills and audiological findings on acoustic properties of speech sound in musicians
Künye
ÖZDEM, D. C. (2025). Müzisyenlerde Temporal İşitsel İşlemleme Becerilerinin ve Odyolojik Bulguların Konuşma Sesinin Akustik Özelliklerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi, İstanbul.Özet
Bu araştırma, müzik eğitiminin bireylerin temporal işitsel işlemleme becerileri, akustik ses
üretim parametreleri ve odyolojik eşik düzeyleri üzerindeki etkilerini çok boyutlu olarak
incelemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırma, müzik eğitimi almakta olan farklı sınıf
düzeylerindeki bireyler ile müzik eğitimi almamış bireylerin karşılaştırmalı analizine
dayanmaktadır.
Çalışmaya Karabük Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda
öğrenim görmekte olan 20 birinci sınıf öğrencisi (Müzik 1 Grubu), 20 dördüncü sınıf
öğrencisi (Müzik 4 Grubu) ve 25 müzik eğitimi almamış bireyden oluşan kontrol grubu
olmak üzere toplam 65 birey dâhil edilmiştir.
Araştırma kapsamında her bireye temporal işitsel işlemleme becerilerinin değerlendirilmesi
amacıyla Frekans Patern Testi (FPT), Süre Patern Testi (SPT) ve Rastgele Aralık Tespit
Etme Testi (RATET) uygulanmıştır. Bunun yanı sıra, katılımcıların ses parametreleri Praat
yazılımı (v6.3.15) ile analiz edilmiştir. Akustik analizde temel frekans (F0), jitter, shimmer,
HNR (harmonik-gürültü oranı), intensity ve formant frekansları (F1–F2) değerlendirilmiştir.
Ayrıca, katılımcılara saf ses odyometrisi ve yüksek frekans odyometrisi uygulanarak işitme
eşikleri tespit edilmiş ve her bireye otoakustik emisyon (DPOAE) testi ile 1 000 ile 8 000
Hz aralığındaki duyma eşikleri ölçülmüştür.
Elde edilen bulgular doğrultusunda, müzik eğitimi almış bireylerin hem temporal işitsel
işlemleme testlerinde hem de akustik ses parametrelerinde kontrol grubuna kıyasla daha
başarılı sonuçlar sergiledikleri görülmüştür. Müzik 4 Grubu, Rastgele Aralık Tespit Etme
Testinde en düşük eşik değerlerine, FPT ve SPT testlerinde ise en yüksek skor ortalamalarına
sahip olmuştur. Akustik analiz sonuçlarında müzik eğitimi almış bireylerin jitter ve shimmer
oranları daha düşük, HNR ve intensity değerleri ise daha yüksek bulunmuştur. Bu durum,
ses üretiminde istikrar, rezonans kalitesi ve kontrol becerisinin gelişmişliğini ortaya
koymaktadır. Ayrıca kadın bireylerin ses ve işitsel işlemleme performanslarının genel olarak
daha stabil ve tutarlı olduğu tespit edilmiştir.
xiii
Otoakustik emisyon bulguları özellikle Müzik 4 Grubu’nda 4 000–8 000 Hz frekans
aralığında azalma göstermiş; bu durumun, uzun süreli müzik pratiğine bağlı olarak
kokleadaki dış tüylü hücrelerde harabiyet olduğunu düşündürdüğü değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonucunda, müzik eğitiminin yalnızca estetik bir deneyim değil; aynı zamanda
bireyin nörofizyolojik, bilişsel ve motor sistemleri üzerinde çok boyutlu etkiler yaratan
stratejik bir öğrenme aracı olduğu anlaşılmıştır. Araştırma bulguları, müzik eğitiminin dil
gelişimi, ses terapisi, konuşma bozuklukları ve işitsel rehabilitasyon gibi alanlara entegre
edilebilecek potansiyel katkılarını desteklemektedir.