Türkçe konuşan bireylerde serebellar lezyonların dil üzerine etkisi = The effect of cerebellar lesions on language in turkish speakers
Citation
Gönüldaş, M. (2023). Türkçe konuşan bireylerde serebellar lezyonların dil üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi, İstanbul). Erişim adresi https://hdl.handle.net/20.500.12900/170Abstract
Serebellum, beyin hacminin yaklaşık %10'u kadardır ve dikkat, dil, emosyon ve kognitif fonksiyonlardan sorumludur. Serebellum lezyonu sonrası hasarın yeri ve şiddetine göre bireylerde linguistik işlemleme güçlükleri ve kognitif bozukluklar görülebilmektedir. Bu araştırmanın amacı, serebellar lezyonlu bireylerin sağlıklı kontrol grubuna göre linguistik ve kognitif becerilerindeki farklılıklarını saptamaktır. Bu amaç doğrultusunda Afazi Dil Değerlendirme Testi (ADD), Kaza Kompozisyon Resmi, Çizgi Yönü Belirleme Testi, Yüz Tanıma Testi, Harf Silme Testi uygulanmış, elde edilen veriler SPSS (25. Versiyon) programında Mann Whitney U testi ile karşılaştırılmıştır. Serebellar lezyonlu bireyler, ADD'nin total puanı ve tüm alt testlerinde düşük performans göstermişlerdir. Anlatı örneklerinde çaba, sözce arası duraksama, basit cümle üretimi, tereddüt ifadeleri, doldurucu ifadeleri ve anomik örüntüleri daha yüksek sıklıkta ürettikleri görülmüştür. Sözel olmayan kognitif becerilerde (Harf Silme Testi, Yüz Tanıma Testi, Çizgi Yönü Belirleme Testi) sağlıklı kontrol grubuna göre anlamlı ölçüde bozulma tespit edilmiştir. Serebellar lezyonların, afazi tanısı olmaksızın formal dil değerlendirmelerine yansıyan linguistik tutulumlara neden olduğu saptanmıştır. Serebellum hasarı olan bireylerin sözel üretimleri sırasında sentaktik karmaşıklığın azaldığı ve konuşma sürekliliğini bozan akıcısızlık davranışlarının artmış olduğu gözlenmiştir. yürütücü işlevlerinde zayıflık olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak serebellar lezyonlu bireylerin dil, konuşma ve yürütücü işlevlerinin değerlendirilmesi gerekliliği ön plana çıkmaktadır. The cerebellum is approximately 10% of the brain volume and is responsible for attention, language, emotion and cognitive functions. Linguistic processing difficulties and cognitive impairments may be observed in individuals after cerebellum lesion depending on the location and severity of the damage. The aim of this study was to determine the differences in linguistic and cognitive skills of individuals with cerebellar lesions compared to healthy control group. For this purpose, ADD, Accident Composition Picture, Line Direction Identification Test, Face Recognition Test, Letter Deletion Test were applied and the data obtained were compared with Mann Whitney U test in SPSS (25th version) program. Individuals with cerebellar lesions performed poorly on the total score and all subtests of ADD. They were found to produce higher frequencies of effort, inter-verbal pauses, simple sentence production, hesitation expressions, filler expressions and anomic patterns in narrative examples. Significant impairment was found in non-verbal cognitive skills (Letter Erasure Test, Face Recognition Test, Line Orientation Test) compared to the healthy control group. Cerebellar lesions have been found to cause linguistic involvement reflected in formal language assessments without a diagnosis of aphasia. It was observed that individuals with cerebellar lesions had decreased syntactic complexity during verbal production and increased disfluency behaviors that disrupted speech continuity. weakness in executive functions. As a result, it is necessary to evaluate the language, speech and executive functions of individuals with cerebellar lesions.