Self reported knowledge, attitudes, and practice of final year dental students in relation to child abuse: A multi centre study
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2021Yazar
Duman, CananAl-Batayneh, Ola B.
Ahmad, Sajjad
Durward, Callum S.
Kobylińska, Angelika
Vieira, Alexandre R.
Tredoux, Sheree
Okutan, Alev Eda
Egil, Edibe
Kalaoğlu, Elif Ece
Şirinoğlu Çapan, Belen
Akşit Bıçak, Damla
Zafar, Sobia
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Duman, C., Al-Batayneh, O. B., Ahmad, S., Durward, C. S., Kobylińska, A., Vieira, A. R., Tredoux, S., Okutan, A. E., Egil, E., Kalaoglu, E. E., Sirinoglu Capan, B., Aksit Bicak, D., & Zafar, S. (2021). Self-reported knowledge, attitudes, and practice of final-year dental students in relation to child abuse: A multi-centre study. International journal of paediatric dentistry, 31(6), 801–809. https://doi.org/10.1111/ipd.12781Özet
Arka plan: Dünya çapında çocuk istismarı vakalarının sayısı artıyor; bu nedenle çocuklarla teması olan bireylerin bu konuda eğitilmesi önemlidir. Buna çocuk istismarının tespit edilmesinde ve bildirilmesinde önemli rol oynayan diş hekimleri de dahildir. Amaç: Diş hekimliği son sınıf öğrencisinin çocuk istismarına ilişkin bilgi, tutum ve uygulamalarını belirlemek ve karşılaştırmak. Tasarım: 10 ülkedeki 11 diş hekimliği okulunun öğrencilerine 38 maddelik ve dört bölümden oluşan çevrimiçi bir anket dağıtıldı. Veri analizi için SPSS ve GraphPad Prism kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyleri ki-kare testi kullanılarak belirlendi. P ≤.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi. Bulgular: Anketi toplam 660 öğrenci tamamladı. Öğrencilerin yüzde 56'sı çocuk istismarı konusunda örgün eğitim almış, yüzde 86'sı ek eğitim istiyordu. Çocuk istismarına ilişkin bilgi Avustralya, ABD ve Ürdün'de diğer ülkelerle karşılaştırıldığında önemli ölçüde daha yüksekti. İnternet (%60,3) çocuk istismarı konusunda bilgi kaynağı olarak en sık kullanıldı. Sonuç: Araştırma, diş hekimliği öğrencilerinin çocuk istismarını tanıma ve bildirme konusunda bilgi ve deneyime sahip olmadıklarını gösterdi. Yanıt verenlerin çoğu ek eğitim alma isteğini belirtti; bu nedenle diş hekimliği okulları halihazırda öğrettiklerini gözden geçirmeli ve uygun değişiklikleri yapmalıdır. Background: The number of child abuse cases is increasing worldwide; therefore, it is important to educate individuals having contact with children about it. This includes dentists who play a pivotal role in detecting and reporting child abuse. Aim: To identify and compare the final- year dental student's knowledge, attitudes, and practice in relation to child abuse. Design: A 38- item and four- part online questionnaire was distributed to students of 11 dental schools in 10 countries. SPSS and GraphPad Prism were used for data analysis. The levels of statistical significance were determined using a chi- square test. P ≤.05 was considered to be statistically significant. Results: A total of 660 students completed the survey. Fifty- six percent of the students received formal training on child abuse, and 86% wanted additional training. The knowledge of child abuse was significantly higher in Australia, the United States, and Jordan compared with other countries. Internet (60.3%) was commonly used as an information source for child abuse. Conclusions: The study showed that dental students lack knowledge and experience in recognizing and reporting child abuse. Most respondents indicated a desire for additional training; therefore, dental schools should review what they are currently teaching and make changes as appropriate.