Kekeme çocuklarda uygulanan seçici ve yoğunlaştırılmış dikkat eğitiminin kekemelik şiddetine etkisinin değerlendirilmesi = Evaluation of the effect of selective and intensified attention training on stuttering severity in stuttering children
Citation
Buğday, S. N. (2023).Kekeme çocuklarda uygulanan seçici ve yoğunlaştırılmış dikkat eğitiminin kekemelik şiddetine etkisinin değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi, İstanbul). Erişim adresi https://hdl.handle.net/20.500.12900/151Abstract
Kekemelik, erken çocukluk döneminde başlayan tekrarlar, uzatmalar ve bloklar
şeklinde görülen akıcılık bozukluğudur. Yoğunlaştırılmış dikkat bir ya da birden fazla uyaran
varken uyaranlardan yalnız birine odaklanabilmektir. Bu çalışmanın amacı yoğunlaştırılmış
dikkat eğitimi ile kekeme bireylerin konuşmaya odaklanmalarını engelleyen etkenleri
görmezden gelerek dikkat düzeylerini artırmaktır.
Bu çalışmaya 9 yaş ile 9 yaş 11 ay arasında toplam 24 çocuk (12 kekeme
çocuk, 12 akıcı konuşan çocuk) katıldı. Tüm katılımcıların çalışma öncesi ve sonrası d2 dikkat
testleri ile Kekemelik Şiddetini Ölçme Aracı-4 (KEŞİDA-4) ile değerledirmeleri yapıldı.
Kekemeliği olan 12 çocuğa yoğunlaştırılmış dikkat eğitimi verildi. Araştırmada, demografik
değişenler bakımından öğrencilerin kekemelik şiddeti ve dikkat düzeyleri karşılaştırıldı.
Kekeme bireylere uygulanan dikkat eğitimi öncesi ve sonrasında yapılan d2 dikkat
testine (EK-4) göre psikomotor ve kavrama hızlarında artma, dikkatsizlik ve yönergeye uyma
problemlemlerinde azalmalar görüldü ve sonuçlar istastistiksel olarak anlamlıydı (p<0.05).
KEŞİDA-4 ile yapılan kekemelik değerlendirmesinde ise öntest ve sontest sonuçlarına göre
çocukların kekemelik şiddetlerinde azalma tespit edildi (p<0.05).
Kekemeliği etkileyen birçok faktör vardır ve dikkat becerisi bu faktörler arasında
önemli bir yere sahiptir. Çalışmamızda elde edilen bulgulara göre kekeme bireylere uygulanan
yoğunlaştırılmış dikkat eğitiminin kekemelik şiddetinde azalmalara ve psikomotor hızda
artmalara neden oduğu görüldü. Bu bulgulara göre kekemelik terapilerine dikkat çalışmalarının
eklenmesi süreci olumlu yönde etkileyebilir. Stuttering, relapses, prolongations, and blocks beginning in early childhood
It is a fluency disorder. concentrated attention to one or more stimuli
being able to focus on only one of the stimuli when there is The aim of this study is concentrated
With attention training, the factors that prevent stuttering individuals from focusing on speaking
It is to increase their attention level by ignoring them.
A total of 24 children (12 stuttering) between the ages of 9 and 9 years and 11 months were included in this study.
child, 12 fluent speaking children). d2 attention of all participants before and after the study
They were evaluated with the Stuttering Severity Assessment Tool-4 (KESIDA-4).
Intensive attention training was given to 12 children with stuttering. In the research, demographics
Students' stuttering severity and attention levels were compared in terms of changes.
d2 attention training before and after attention training applied to individuals who stutter
increase in psychomotor and grasping speeds, inattention and compliance with instructions according to the test (Appendix-4)
problems were decreased and the results were statistically significant (p<0.05).
In the evaluation of stuttering with KEŞİDA-4, according to the pretest and posttest results.
A decrease in the severity of stuttering was detected in children (p<0.05).
There are many factors affecting stuttering and attention skill is among these factors.
has an important place. According to the findings obtained in our study, applied to stuttering individuals
Intensified attention training reduces the severity of stuttering and psychomotor speed.
was found to cause increases. According to these findings, studies of attention to stuttering therapies
can affect the process positively.