Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorEraslan, Ayşenur Şahin
dc.date.accessioned2025-10-15T05:33:55Z
dc.date.available2025-10-15T05:33:55Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationŞAHİN ERASLAN, A. (2025). Palyatif Bakımdaki Bakım Vericilere Verilen Eğitimin Bakıma Hazır Oluşluk ve Bakım Verme Yükü Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12900/830
dc.description.abstractBu randomize kontrollü çalışma palyatif bakım ünitesinde yatan informal bakım vericilerine verilen eğitimin bakım verici yükü ve bakıma hazır oluşluk düzeylerine etkisini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Kasım 2024- Haziran 2025 tarihleri arasında İstanbul Bakırköy Dr. Sadi Konuk Eğitim ve Araştırma Hastanesi Palyatif Bakım biriminde yatan, dahil edilme, dışlanma kriterlerine uyan informal bakım vericileri alınmıştır. Randomizasyona göre öncelikle girişim grubundaki (n=35) bakım vericilere tanımlayıcı özellikler formu, Zarit Bakım Verme Yükü ve Bakıma Hazır Oluşluk Ölçekleri uygulandı. Daha sonra kitapçıkla birlikte eğitim verildi ve her hafta iletişim kurulmaya devam edildi. Bir ay sonunda aynı ölçekler yeniden uygulandı. Kontrol grubuna ise ölçekler uygulandıktan sonra 1 ay boyunca herhangi bir girişim uygulanmadı ve ay sonunda ölçekler yeniden uygulandı. Girişim ve kontrol grubundaki bakım vericilerin karşılaştırılmasında iki grup arasında anlamlı fark olmadığı anlaşıldı (p˃0.05) Bakım vermeye hazır oluşluk düzeylerinin girişim grubunda eğitim sonrasında arttığı ve aralarındaki farkın anlamlı olduğu bulundu. (p=0.000) Kontrol grubunda ise bakım vermeye hazır oluşluk düzeyinin 1 ay sonrasında arttığı ve aralarındaki farkın anlamlı olduğu bulundu. (p=0.015) Sonuç olarak her iki grubun 1 ay sonrasında bakıma hazır oluşluk düzeylerinin arttığı anlaşıldı (p˂0.05). Palyatif bakımda yatan hastaların informal bakım vericilerinde orta düzeyde bakım verici yükü olduğu anlaşılmıştır. Bakım vericilere verilen eğitim bakım verici yükünün azaltılmasına etkisi olmasa da az da olsa bakım verici yükünün azaltılmasına etkili olduğu belirlenmiştir. Anahtar kelimeler: İnformal bakım verici, Bakım verme yükü, Bakıma hazır oluşluk, Palyatif bakım, Eğitimen_US
dc.description.abstractThis randomized controlled study was conducted to evaluate the effect of education given to informal caregivers of patients in a palliative care unit on caregiver burden and readiness for caregiving. The research was carried out between November 2024 and June 2025 with the caregivers of patients hospitalized in the Palliative Care Unit of Istanbul Bakırköy Dr. Sadi Konuk Training and Research Hospital. The study was conducted with informal caregivers who met the inclusion and exclusion criteria, divided into an intervention group (n=35) and a control group (n=35). Data were collected using a descriptive characteristics form, the Zarit Caregiver Burden Scale, and the Readiness for Caregiving Scale. After obtaining verbal and written informed consent, the caregivers assigned to the intervention group by randomization completed the forms. Then, an educational session was provided and an educational booklet was given to the caregiver. Weekly support was provided through communication with the caregivers for one month. At the end of the month, the scales were reapplied. In the control group, after the initial application of the scales, no intervention was applied for one month, and the scales were reapplied at the end of the month. When comparing the caregivers in the intervention and control groups, no statistically significant difference was found between the two groups in terms of caregiver burden (p˃0.05). However, it was found that the level of readiness for caregiving increased significantly in the intervention group after the education (p=0.000). In the control group, the readiness for caregiving level also increased after one month, and the difference was statistically significant (p=0.015). As a result, it was observed that the level of readiness for caregiving increased in both groups after one month. It was determined that caregivers of patients in palliative care experienced a moderate level of caregiver burden. Although the education provided to caregivers did not have a statistically significant effect on reducing caregiver burden, it was found to have a slight positive effect. Keywords: Informal care giver, Burden of caregiving, Readiness for care, Palliative care, Educationen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Atlas Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİnformal bakım vericien_US
dc.subjectBakım verme yüküen_US
dc.subjectBakıma hazır oluşluken_US
dc.subjectPalyatif bakımen_US
dc.titlePalyatif bakımdaki bakım vericilere verilen eğitimin bakıma hazır oluşluk ve bakım verme yükü üzerine etkisi / The effect of education given to caregivers in palliative care on readiness for care and caregiving burdenen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentİstanbul Atlas Üniversitesien_US
dc.contributor.institutionauthorErarslan, Ayşenur Şahin
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster