4-6 yaş arası konuşma sesi bozukluğu olan ve olmayan çocukların semantik akıcılık becerilerinin değerlendirilmesi = Evaluation of the semantic fluence skills of children between 4-6 years of age with and without speech sound disorder
Citation
Atmaca, G. (2022). 4-6 Yaş Arası Konuşma Sesi Bozukluğu Olan ve Olmayan Çocukların Semantik Akıcılıklarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi Anabilim Dalı, İstanbul.Abstract
Bu çalışma konuşma sesi bozukluğunun olması ve olmaması açısından çocuklarda akıcılık değişimi görmek ve bunu değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. 4-6 yaş arası normal dil ve konuşma gelişimi olan 15 çocuk ile yine 4-6 yaş arası konuşma sesi bozukluğu olan 14 çocukla TEDİL testiyle normal gelişimi olan çocukların seviyesi ve Semantik akıcılık testiyle tüm çocukların semantik akıcılık becerileri test edildi. Bu testte ek engel olan çocuklar ve normal dil gelişim sürecine dahil olmayan çocuklar dışlama kriterinden sayıldı ve test yapılmadı. Test sessiz, iyi ışıklandırılmış ve dikkat çeldirici olmayacak şekilde dizayn edilmiş bir ortamda yapıldı. Sonuçlar yazısal olarak kayıt ve transkript edildi. Araştırmanın sonuçları normal ve KSB gruplarının cinsiyet ve yaş özelliklerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediğini gösterdi. Semantik akıcılık testleri, hayvanlar kategorisi için başarılı performans puanının diğer kategorilerden önemli ölçüde farklılaştığını, ancak diğer kategorilerde olmadığını ortaya koydu. Meyve, sebze ve giyim kategorilerinde de bazı farklılıklar bulunurken vücut organları veya taşıt kategorilerinde farklılık görülmedi. Bu sonuçlar anlamsal akıcılığın belirli alt kategorilerinde performansta farklılıklar olduğunu göstermektedir. Çalışma iki grubun yaşını ve cinsiyetini ilk kez karşılaştırdığında kayda değer bir farklılık bulamadı. Tipik gelişen çocuklar, anlamsal akıcılık testlerinin hayvan ve meyve-sebze kategorilerinde KSB'li çocuklara göre daha iyi performans gösterdi ancak vücut parçaları, taşıtlar ve kıyafet kategorilerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamadı. Bu, dil gelişiminin çeşitliliğini kavramak için kategori bazlı değerlendirmelerin ne kadar önemli olduğunu vurgulamaktadır. Anahtar kelimeler: Konuşma sesi bozukluğu, Semantik akıcılık, Kategorizasyon, Dil Gelişimi This study aimed to assess speech sound distortion and fluency alterations concerning semantic fluency in children. The research involved 15 typically developing children aged 4-6 and 14 children with speech sound disorders in the same age range. The TEDIL and Semantic Fluency tests were administered. Children with additional disabilities or atypical language development were excluded. Controlled conditions ensured accurate test administration, and outcomes were documented and transcribed. Gender and age did not significantly differ between the typically developing and speech sound disorder groups. Semantic fluency tests indicated a notable difference in successful performance scores specifically in the animal category compared to other categories. Differences were observed in certain subcategories of fruits, vegetables, and clothing, while no distinctions were found in body organs or illness-related categories. The comparison between age and gender in both groups revealed no significant distinctions. Typically, children outperformed those with speech sound disorders in animal and fruit-vegetable semantic fluency categories, highlighting the significance of categorically assessing language development diversity Keywords: Speech sound disorders, Semantic fluent, Categorization, Language development