Okul öncesi dönem çocuklarının yeme devranışları ve annelerinin beslenme bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi = Evaluation of preschool children's eating behaviors and their mother's nutritional knowlege levels
Künye
Yurduşen S. (2024). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yeme Davranışları ve Annelerinin Beslenme Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı, İstanbul.Özet
Yurduşen S. (2024). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yeme Davranışları ve Annelerinin Beslenme Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı, İstanbul. Toplumların sağlıklı bir gelecek oluşturabilmeleri için en önemli etken, sağlıklı yetişmiş çocuklardır. Yaşam boyu gelişim göstermesine rağmen, okul öncesi dönem kritik dönem olmakla beraber annelerin beslenme bilgi düzeyleri, çocukların yeme alışkanlıklarının oluşturulması, yeterli ve dengeli beslenmeleri için en önemli faktörler arasındadır. Bu çalışmada okul öncesi dönem çocuklarının yeme davranışları ve annelerinin beslenme bilgi düzeyini değerlendirmek amacıyla tasarlanmış, nicel bir araştırmadır. Çalışmaya Ataşehir Belediyesine bağlı gündüzbakımevinde öğrenim gören 90 çocuk ve anneleri dahil edilmiştir. Katılımcılara gönüllülük esasına dayalı olarak anket uygulanmıştır. Anketlerde katılımcıların sosyodemografik özellikleri, yeme davranışları beslenme bilgi düzeyleri ve besin tüketim özellikleri sorgulanmıştır. Çocukların %52.20'si kız ve %47.80 erkek olarak bulunmuştur. Çocukların yaşları 4 ile 6 arasında değişmektedir. Çocukların %45.60 normal BKİ değerinde olduğu belirlenmiştir. Çocukların %80.00'i 3-4 öğün beslenmektedir. Annelerin BKİ'lerine bakıldığında, %74.40 normal ve %25.60'sinin hafif şişman olduğu bulunmuştur. Annelerin %67.80 lisans mezunu ve % 8.90'unun lisansüstü mezunu olduğu bulunmuştur. Annelerin çocuklarınız ne sıklıkla meyve /sebze tüketir sorusuna; %58.90'u her gün günde 1 veya daha fazla cevabını vermiştir. Annelerin, çocuklarınız ne sıklıkla süt ve süt ürünleri tüketir sorusuna; %54.40'ü her gün günde 1 veya daha fazla cevabını vermiştir. Çalışmamızda, annelerin temel beslenme bilgisi puan ortalamasının 55.02±6.48 orta düzeyde ve besin tercihi puan ortalamasının 40.29±4.78 ile iyi düzeyde oldukları bulunmuştur. Annelerin beslenme bilgi düzeyi ile besin tercihi arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Annelerin beslenme bilgi düzeyi artarsa besin tercihinin de düşük düzeyde de olsa artacağı belirlenmiştir. Annelerin beslenme bilgi düzeyi ve besin tercihi düzeyi ile çocukların BKİ değerleri arasında ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Çalışma sonucuna göre, annelerin beslenme bilgi düzeyleri düzenlenen eğitimlerle devamlı tekrarlanarak arttırılmalıdır. Anahtar kelimeler: çocuklarda yeme davranışı, okul öncesi dönem, beslenme bilgisi, anne Yurduşen S. (2024). Evaluation of Preschool Children's Eating Behaviors and Their Mothers' Nutritional Knowledge Levels, Master's, İstanbul Atlas University Postgraduate Education Institute, Department of Nutrition and Dietetics, İstanbul. The most important factor for societies to create a healthy future is healthy children. Although it shows lifelong development. preschool is a critical period. and the level of nutritional knowledge of mothers is among the most important factors for the formation of children's eating habits and adequate and balanced nutrition. The study included 90 children attending a day care center affiliated to Ataşehir Municipality and their mothers. The questionnaire was administered to the participants on a voluntary basis. In the questionnaires, participants' sociodemographic characteristics, eating behavior questionnaire, nutritional knowledge levels scale and food consumption characteristics were questioned. Of the children, 52.20% are girls and 47.8% are boys. The children's ages range from 4 to 6 years old. 45.60% of the children were found to have normal BMI values. 80.00% of the children were fed 3-4 meals. When the mothers' BMIs were analyzed, it was found that 73.40% were normal and 25.60% were slightly obese. It was found that 67.80% of the mothers were undergraduate graduates and 8.90% were postgraduate graduates. When asked how often their children consume fruits/vegetables, 58.90% of the mothers answered 1 or more times a day, every day. When mothers are asked how often their children consume milk and dairy products, 54.40% of them answered 1 or more times a day, every day. In our study, ıt was found that the average basic knowledge score of the mothers was 55.02±6.48 at the moderate level and the average food preference score was 40.29±4.78 at the good level. It was determined that there was a positive relatıonship between mothers' nuttıtıonal knowledge level and food preference. It was determined that as mothers' nutrıtıonal knowledge levels increase. albeıt at a low level. No relatıonship was found between mothers' nutrıtıonal knowledge and food preference and children's BMI values (p>0.05). According to the results of the study the nutrition knowledge levels of mothers should be increased through contınuous repeating the trainings organized. Keywords: the eating behavior in children, preschool period, nutrıtıonal knowledge level, mothers