Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKeskin, Peru
dc.contributor.authorSena Beyza
dc.date.accessioned2024-11-21T07:29:59Z
dc.date.available2024-11-21T07:29:59Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023
dc.identifier.citationPeru Keskin, B.S. (2023). Oral Yüksek Frekanslı Salınım Aparatı ile Modifiye Edilen YarıKapantılı Vokal Yol Egzersizlerinin Akustik ve Aerodinamik Parametrelere Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi Anabilim Dalı, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12900/415
dc.description.abstractMevcut araştırmanın amaçları, uygulanan vokal yükleme taskının anlık etkilerini belirlemek ve hemen ardından uygulanan 3 farklı egzersiz çeşidinin ses kalitesindeki etkilerini objektif ve subjektif verilerle değerlendirebilmektir. Araştırmaya toplam 32 adet sağlıklı sese sahip kadın katılımcı dahil edilmiştir. Araştırmada uygulanan prosedürler 10 dakika boyunca vokal yükleme taskının ardından, steril su nebulizasyonu (task-1), oral yüksek frekanslı salınım aparatı ile gerçekleştirilen ses egzersizi (task-2) ve steril su nebulizasyonu ile oral yüksek frekanslı salınım aparatı ile gerçekleştirilen egzersizinin kombine (task-3) uygulandığı 3 farklı terapi egzersizine dayanmaktadır. Uygulanacak egzersizler, randomizasyon yoluyla belirlenmiştir ve her egzersiz toplamda 10 dakika boyunca uygulanmıştır. İstatistiksel olarak ise, iki ölçümün karşılaştırıldığı durumlarda Wilcoxon işaretli sıralar testi, ikiden fazla ölçümün karşılaştırıldığı durumlarda ise Friedman testi kullanılmıştır. Her 3 farklı egzersizin de vokal yükleme sonunda, farklı akustik pertürbasyon değerlerini azalttığı gözlenmiştir. Ayrıca bu egzersizlerin, ön-kayıttan elde edilen pertürbasyon parametrelerini de azalttığı gözlemlenmiştir. Son olarak hem vokal yükleme sonrasında, hem de tüm egezersizlerden sonra elde edilen temel frekans değerlerinin, ön-kayıtta elde edilen Fo değerlerine kıyasla arttığı gözlenmiştir. 10 dakikalık vokal yükleme taskının ön kayıttaki habitual sese akustik, elektroglottografik ve aerodinamik olarak etki edemediği ancak, BORG CR-10 ölçek sonuçlarına göre algısal olarak artmış bir vokal efor oluşturduğu gözlenmiştir. Ayrıca BORG CR-10 sonuçlarına göre yalnızca steril su nebulizasyonundan sonra elde edilen değerlerin, ön-kayıttaki habitual sese ait değerlerden istatistiksel olarak hala yüksek olduğu gözlenmiştir. Son olarak ise steril su nebulizasyonu haricindeki diğer iki egzersiz prosedürünün habitual sese ait ön-kayıt EGG-CQ değerlerinde azalma sağladığı gözlenmiştir. Yalnızca vokal foldun yüzeyel hidrasyonunu içeren steril su nebulizasyonun, vokal yüklemenin akustik olarak ani etkilerini azaltabilmiş ancak ön-kayıtta elde edilen habitual sese ait vokal efor algısını azaltamamış ve vokal foldun hareket paternini farklılaştıramamıştır. Bu nedenle vokal foldun yüzeyel hidrasyonu için kullanılan prosedürlere, VOHFO veya SOVT gibi fizyolojik ses terapisi unsurlarının da eklemenin, sesteki pozitif etkiyi daha da arttırabileceği düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractThe aims of the present study were to determine the immediate effects of a vocal loading task and to evaluate the effects of 3 different types of exercises on voice quality with objective and subjective data. A total of 32 female participants with healthy voices were included in the study. The procedures applied in the study were based on a vocal loading task performed for 10 minutes followed by 3 different therapeutic exercises: sterile water nebulization (task-1), vocal exercise with oral high-frequency oscillation apparatus (task-2), and combined sterile water nebulization and oral high-frequency oscillation apparatus exercise (task-3). The exercises were randomized and each exercise was performed for a total of 10 minutes. Statistically, Wilcoxon signed-rank test was used when two measurements were compared and Friedman test was used when more than two measurements were compared. All 3 different exercises were observed to reduce different acoustic perturbation values at the end of vocal loading. It was also observed that these exercises reduced the perturbation parameters obtained from the pre-recording. Finally, it was observed that the fundamental frequency values obtained both after vocal loading and after all exercises increased compared to the pre-recorded Fo values. The 10-minute vocal loading task had no acoustic, electroglottographic and aerodynamic effect on the pre-recorded habitual voice, but produced a perceptually increased vocal effort according to the BORG CR-10 scale results. Moreover, according to the BORG CR-10 results, only the values obtained after sterile water nebulization were still statistically higher than the pre-recorded habitual voice values. Finally, except for sterile water nebulization, the other two exercise procedures decreased the pre-recorded EGG-CQ values of the habitual voice. Sterile water nebulization, which involves only superficial hydration of the vocal fold, was able to reduce the acoustically abrupt effects of vocal loading, but failed to reduce the perception of vocal effort in the pre-recorded habitual voice and did not differentiate the movement pattern of the vocal fold. Therefore, it is suggested that adding elements of physiological voice therapy, such as VOHFO or SOVT, to the procedures used for superficial hydration of the vocal fold may further enhance the positive effect on the voice.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Atlas Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOral Yüksek Frekanslı Salınımen_US
dc.subjectNebülizasyonen_US
dc.subjectSes egzersizien_US
dc.subjectVokal yüklemeen_US
dc.titleOral Yüksek Frekanslı salınım apartı ile modifiye edilen yarı- kapantılı vokal yol egzersizlerinin akustik ve aerodinamik parametrelere etkisi = The effect of semi-occluded vocal tract exercises modified with Oral High Frequency oscillator on acoustic and aerodynamic parametersen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentİstanbul Atlas Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster