Öğretmenlerde ses yorgunluğunun değerlendirilmesi = Assessment of vocal fatigune in teachers
Künye
Melike, Ç (2023). Öğretmenlerde Ses Yorgunluğunun Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi Anabilim Dalı, İstanbul.Özet
Bu çalışmanın amacı, seslerine iş hayatlarında yoğun gereklilik duyan profesyonel ses kullanıcılarından öğretmenlerin ses yorgunluklarının dinlenme/tatil dönemi etkisini incelemektir. Bu çalışmaya farklı branşlarda görev yapmakta olan 23 ile 56 yaş arasında toplam 61 öğretmen katıldı ve katılımcılar geçerliliği ve güvenilirliği yapılmış olan "Ses Yorgunluğu Ölçeği (SYÖ)" ile değerlendirildi. Bu değerlendirme çalışma dönemi sonunda ve dinlenme dönemi sonunda iki kez gerçekleştirildi. Elde edilen veriler dinlenmenin ses yorgunluğu üzerine etkisini görmek için analiz edildi. Ses Yorgunluğu Ölçeğinin ilk iki ana başlığı olan "Yorulma ve Kaçınma" ile "Fiziksel Rahatsızlık" boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0,05). "Dinlenme ile İyileşme" boyutunda ise anlamlı farklılık elde edilmedi (p>0,05). Elde edilen bulgular dinlenmenin öğretmenlerin ses yorgunluğu üzerine olumlu etkisini göstermektedir. İlk iki ana başlıkta anlamlı farklılık olup "Dinlenme ile İyileşme" boyutunda anlamlı farklılık olmayışı öğretmenlerin farkındalık içinde olmadığını ve ses sağlıklarını korumaları için bilgilendirilmelerin olması gerektiğini düşündürmüştür. The aim of this study is to examine the changes in the vocal fatigue of teachers, who are professional voice users with intense requirements for their voices in their professional lives, in relation to the impact of rest-vacation periods. A total of 61 teachers, aged between 23 and 56, working in different fields, participated in this study. Participants were evaluated using the Vocal Fatigue Index (VFI), a valid and reliable self-report tool. This evaluation took place twice, at the end of the work period and at the end of the rest period. The data obtained were analyzed to observe the effect of rest on vocal fatigue. There was a significant difference in the dimensions of Fatigue and Avoidance with Physical Discomfort (p<0.05), which are the first two main headings of the VFI. However, there was no significant difference in the dimension of Rest and Recovery, the other main heading. The findings indicate a positive impact of rest on teachers' vocal fatigue. The significant differences in the first two main headings, with no significant difference in the dimension of Rest and Recovery, led to the interpretation that teachers may not be aware. This underscores the importance of informing teachers to protect their vocal health.