Özel öğrenme güçlüğü olan okul çağı çocuklarında fonolojik terapinin değerlendirilmesi/ In school - age wıth specıfıc learınıng dısabılıtıes evaluatıon therapy
Künye
Kurtuluş S. (2023). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Okul Çağı Çocuklarda Fonolojik Terapinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Atlas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi Anabilim Dalı, İstanbul.Özet
Özel öğrenme güçlüğü tanısı olan çocuklarda fonolojik terapinin etkililiğini değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışmaya yaşları 8 ile 14 arasında değişen 20 kız, 10 erkek olmak üzere toplam 30 katılımcı katılmıştır. Çalışmaya katılan bireylere okuma ve yazma becerilerini değerlendirmek amacıyla; Özgül Öğrenme Güçlüğü Bataryası, işitsel farkındalık becerilerini değerlendirmek amacıyla; İşitsel Ayırt Etme Testi ve anlamsız kelimeleri okuma testi uygulandı. Bu değerlendirmelerden sonra katılımcılara her biri 40 dakika süren 8 haftalık bir fonolojik terapi uygulandı. Fonolojik terapi tamamlandıktan sonra terapiden önceki ön test değerlendirmelerinin tümü tekrar terapi sonrasında da uygulandı. Değerlendirmeler sonucunda katılımcıların okuma, yazma, işitsel ayırt etme becerilerinde ve anlamsız kelimeleri okuyabilme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gözlendi (p<0.05). Katılımcıların okuma hızları değerlendirildiğinde terapi öncesi ve sonrasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gözlenmedi. Sonuç olarak özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda fonolojik terapinin; okuma, yazma ve fonolojik becerilerin geliştirilmesinde etkili olabileceği düşünüldü. A total of 30 participants, 20 female and 10 male, aged between 8 and 14, participated in this study, which aims to evaluate the effectiveness of phonological therapy in children diagnosed with specific learning disabilities. The Spesific Learning Disability Battery was administered to the individuals participating in the study to evaluate their reading and writing skills, and the Auditory Discrimination Test and the Nonsense Word Reading Test were administered to evaluate auditory awareness skills. After these evaluations, the participants underwent an 8-week phonological therapy, each lasting 40 minutes. After phonological therapy was completed, all pre-test assessments before therapy were administered again after therapy. As a result of the evaluations, statistically significant differences were observed in the participants reading, writing, auditory discrimination skills and ability to read nonsense words (p<0.05). When the participants reading speeds were evaluated, no statistically significant difference was found before and after therapy. As a result, phonological therapy in children with specific learning disabilities; It was thought that it could be effective in developing reading, writing and phonological skills.